Vang Vieng

2 maart 2015 - Vang Vieng, Laos

Na een lange bergrit met veel bochten, kuilen en erg mooie uitzichten zijn we aangekomen in Vang Vieng. Dit backpackersnest stond lange tijd bekend als de party locatie van Laos En blijkt bij aankomst nog steeds Hot te zijn onder de zuipende backpacker. Ook el logisch want alles is er te krijgen voor een belachelijk goedkope prijs. We vinden een simpel, maar goedkoop guesthouse en nemen een lekker verse fruitshake in een van de vele bars die het plaatsje rijk is. De volgende morgen slapen we lekker uit en tegen de middag schrijven we ons in voor DE activiteit die iedereen hier doet: Tuben. Oftewel, jezelf in een band lekker lam de rivier laten afzakken en onderweg een of meer bars aan doen. Aangezien de grijze haren bij ons alle drie ook al beginnen door te schieten besluiten we het bij een biertje (die zijn hier allemaal 630ml) te houden. Na een potje jeu des boules leggen we de laatste km af in onze bandjes en zorgen ondertussen dat de passerende kayakkers net zo nat als ons worden :p
Ilja bezoekt later die namiddag nog een grot in de buurt, waar ook een ondergronds meer in aanwezig is. Rob en Sjaak genieten ondertussen van een lekkere cocktail.

Na onze lam dag van gisteren is het vandaag tijd om weer eens actief aan de slag te gaan. We huren drie mountainbikes en gaan een grottentocht van 40km fietsen. Al snel worden we door handgeschreven bordjes verleid om één van de vele grotten te bezoeken. We kiezen er een uit en belanden na een stukje verkeerd rijden bij de grot aan en huren een echt gids die ons de weg wijst in de grot. ( een jongetje van 11jaar )
de grot zelf is niet echt bijzonder maar daarentegen het ondergrondwaterstroompje met kristalhelder water Wel!
En nemen dan ook een frisse duik.

We fietsen zo'n 10 km verder en komen aan bij toeristen attractie the blue lagoon betalen een entree fee en later ilja en Rob nog een keer om de grot de bezoeken.
Later blijkt dat het geld toch wel waar te zijn want we treden een grot binnen, de mooiste wat mij betreft op onze reis!
De grot is zo groot als een kerk en na onderzoek genoeg doorgangen en padjes om er 3 dagen rond te lopen. De stalagmieten en stalactieten zijn schitterend als we ons hoofd lampje erop richten.
We nemen na het maken van foto's weer afscheid van deze geweldige grot.

Buiten komen we sjaak weer tegen die net als ons wel trek heeft gekregen.
even later leggen we aan bij een organic restaurant waar we een gezonde maaltijd naar binnen werken en later de hangmatten uitproberen voor een kleine siësta.

Weer helemaal fit vervolgen we onze reis op de mountainbike door de brandende zon en komen langs de mooiste oude Laos dorpjes met op de achtergrond de vele uitstekende rotsen. De tocht blijft schitterend maar blijkt ook erg zwaar door de stoffige dirty roads en de hoge temperaturen (36graden)
Toch besluiten ilja en Rob de laatste grot nog te bezoeken op zo'n 3 km van ons eindpunt. Na het navigeren met de gps van Ilja blijkt bij aankomst de grot al gesloten te zijn! Dus alle moeite voor Niks!
Dachten we!

Niks blijkt minder waar.
Er blijkt een water bron vanuit een grot te stromen en besluiten om het kristalhelderen water in te springen en te achterhalen waar het water vandaan komt.
Gewapend met een hoofdlamp zwemmen we de grot in en zien dat de grot behoorlijk ver doorloopt. Tegen de stroom in banen we ons een weg in het ondergrondslabyrinth.na de geweldig rotsformaties en gangen kunnen we uiteindelijk niet verder doordat het water van onderuit de rots komt. En besluiten met de stroming weer terug te zwemmen.

Uiteindelijk buiten zijn we het het toch wel eens dat dit een van onze hoogtepunten is! En fietsen met dit gevoel weer moe maar wel voldaan weer terug naar onze fietse verhuur waar we onze fietsen inleveren en nog even bijkomen van een lekkere douche.

savonds lekker eten in een goedkoop restaurantje om vervolgens vroeg in bed te duiken om de volgende ochtend vroeg de bus te nemen naar de hoofdstad van Laos Vientiane.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeroen en Marco:
    Genieten helemaal mee!
  2. Jeroen en Marco:
    Genieten helemaal mee!
  3. Nel:
    2 maart 2015
    Dat is nog effe genieten mensen hier fris windje regen af en toe flauw zonneke.Mooie reis verslagen kussie zussie tante
  4. Marij:
    2 maart 2015
    Wat een geweldige reis maken jullie toch!!!
    Die grotten en watervallen zien er schitterend uit!!
    Hebben jullie nog geen heimwee????
    Of gewoon trek in een bruine boterham met kaas ??
    Nog veel plezierxxx
  5. María Elena:
    Did you sleep a siesta?
    This is because the weather is similar to summer of Andalucía.. hahah So, I can understand it.. In Netherlands is not possible, if you sleep a siesta, when you have awaked is for the night! hahah
  6. Ad van Laarhoven:
    3 maart 2015
    Dag mannen, jullie hebben een fantastisch verslag gemaakt van jullie reis. Het was een genoegen dit te volgen. Ik wens jullie veel sterkte bij de cultuur- en temperatuurshock bij terugkeer.
    Groeten. Ad van Laarhoven
  7. Rob y Mariaelena:
    3 maart 2015
    Yes marialena we did a Nice siësta!
    I think i can get used to that!
    Sow maybe i can be spanish to? What You think?
  8. María Elena:
    3 maart 2015
    You can use you want, you are the best spanish and dutch of the world!