kajakken en Luang prabang

27 februari 2015 - Luang Prabang, Laos

Na onze trektocht besluiten we om in plaats van onze benen, onze armen eens wat beweging te gunnen. We regelen 2 kayaks, die 25 km stroomopwaarts van Muang Ngoy op een zandbank samen met ons worden gedropt. Het water is helaas minder "white" als we hadden gehoopt, oftewel, minder stroomversnellingen. Gelukkig maakt de prachtige omgeving van jungle, grillige rotsformaties en diverse zandbanken met zwijntjes en waterbuffels veel goed. Na een uurtje of 5 peddelen en lunchen komen we weer aan in mung Ngoy. Die avond hebben we in een van de vele chille bars een afscheids borrel van Peter, die de volgende dag verder naar het noordoosten zal trekken, terwijl wij juist naar het zuiden zullen afzakken.

De volgende morgen na het afscheid van chille Peter worden we weer als sardientjes in een boot gepropt, die onderweg in de diverse stroomversnellingen het nodige water maakt. Gelukkig komen we na een uurtje weer veilig aan in nong khiaw. We boeken meteen een minibus naar Luang Prabang. We zitten met 16 man in de bus als na een half uurtje rijden het alweer mis gaat. Een knal... we rijden nog door, maar in het eerstvolgende dorp stoppen we bij iets wat op een garage moet lijken. Als we uitstappen is het probleem al snel duidelijk, de vering is gebroken. We nemen met de groep, waarvan er 13 toerist zijn, plaats in een naastgelegen eettentje en vermaken ons 3 uurtjes met het spelen van Uno en het uitwisselen van reistips en ervaringen. Ook zien we nog een olifant op transport in een open vrachtwagen. In het donker komen we aan op het busstation, waarna we door een tuktuk worden gedropt bij de night bazaar. Als duidelijk wordt dat de meeste guesthouses vol zitten, of veel te duur zijn, nemen we genoegen met een rommelig guesthouse met een hard bed.

Als we de volgende morgen ontwaken wordt al snel duidelijk dat je de koloniale Franse sfeer nog goed kan proeven in dit stadje.
Na een lekkere lunch en een korte verkenning van de omgeving huren we drie mountainbikes en beginnen aan een tocht van 26 km naar een grote waterval. Op de heenweg worden we, al klimmend de bergen in, zelf een waterval. Na 2 uurtjes komen we aan en gaan we meteen op verkenning. Na het berenbos zien we strak blauwe bekkens van water, die steeds in mekaar overlopen. De begroeiing er rondom geeft ons het idee alsof we in de aquadome van centerparcs zitten, alleen dan velen malen mooier. :p
We beklimmen de waterval, die mooier en mooier wordt, naarmate we de top bereiken. Uiteindelijk bereiken we het punt waar zelfs in dit droge seizoen, het water met veel geweld van grote hoogte naar beneden klettert. We zijn het er wel over eens dat dit de mooiste waterval is die we ooit hebben gezien. Na de top naar de tocht is het eindelijk tijd voor een verfrissende duik in het kraakheldere water. Nu komen de tips van mede reisgenoten goed van pas. We negeren een bamboe hek met 'danger, do not pass' bord en komen dan, halverwege de waterval, in een soort van oase met zwempoel, uitzicht over het dal en mooie rotspartijen. Een handjevol mensen weet deze plek ook te vinden. We proberen tegen de stroming in te zwemmen, maar dat is bijna onmogelijk. Via de zijkant lukt het ons echter om achter de watervallen te komen. Alsof dat nog niet genoeg is, blijkt er achter de waterval ook nog een kleine geheime grot te zitten waar we in zwemmen. Het lijkt wel alsof iemand op de tekentafel dit pareltje heeft uitgewerkt. In de zon drogen we alweer snel op en lopen weer terug naar beneden. Moe, maar zeer voldaan trakteren we onszelf in het dorp nog op een fruitshake en cocosnoot en beginnen dan weer aan de terugtocht van 26km.
Die avond nog even lekker neuzen op de grote nightmarket waar ze een hoop leuke en bijzondere spullen verkopen. Dit, in tegenstelling tot de standaard prullaria in Bangkok. Nadat we onze slag hebben geslagen kruipen we na deze indrukwekkende dag in ons nest.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wim:
    27 februari 2015
    Hé boys, Lag nog wat verhalen, foto's en video's achter. Heb ff in moeten halen maar heb met volle teugen genoten van de beeldende verhalen, schitterende foto's en grappige video's. Lekker rondsturen, wandelen, varen, kikker of zwijntje eten, fikkie stoken .... Geniet ervan boys.
    O, enne St Jacques
    1) er is natuurlijk nog ruimte in t appartement op Curaçao.
    2) stuur via de WhatsApp ff een foto
    With kind regards, Wim enderest
  2. Marij:
    27 februari 2015
    De verhalen en foto 's zijn om jaloers op te worden!!!!
    En Rob die baard staat je wel heel goed - past wel bij de manier vanmorgen van nu!!!
    Jongens blijf nog ff genieten want voor je het weet zit het erop - jullie zijn al over de helft !!! Liefs Marij xxx
  3. Marij:
    27 februari 2015
    De verhalen en foto 's zijn om jaloers op te worden!!!!
  4. Marij:
    27 februari 2015
    Sorry per ongelijk twee maal verstuurd !!!
  5. Donnée:
    27 februari 2015
    Wouw! Geniet van het lezen van jullie geweldige verhalen! En super mooie foto's! En ook best jaloers eigenlijk haha. Geniet er nog van, en nog heel veel plezier. X