onze reis zit er bijna op!

25 maart 2015 - Bangkok, Thailand

We hebben nog een dagje in Bangkok voor we terug vliegen naar het koude Nederland!
En vullen dit met het kopen van souveniers en wandelen door de vele straatjes.
We hebben erg veel mee gemaakt, ervaringen opgedaan en veel om op terug te kijken.
hierom hebben we een klein lijstje gemaakt met de ervaringen en alle feiten op een rijtje.
Onze reis ging door:

4 vershillende landen (Thailand, Myanmar, Laos, Camodja)
7 verschillende grensovergangen.
33 vershillende slaapplekken ( Hotels, guesthouses, home stays, dorms, tentjes en hangmatten)
14 verschillende vervoermiddelen (vliegtuig, bus, mini bus, taxi, moter, tuk tuk, boot, trein, fiets, te voet, kanoën, duiken, driewieler en bamboe vlot.)
25.000 km afgelegd
35 nieuwe reis vrienden ontmoet.
3000 foto's gemaakt.
1000 filmpjes gemaakt.
€3500,-pp excl. Reis opgemaakt.
300 flessen water gedronken.
60 malaria pillen geslikt.
9999 keer Gestoken door een mug.
12 reistabletjes (Rob)
40 verschillende wifi spots en codes.
600 what's appjes verstuurd naar het thuisfront.
25 keer geskypt
Verloren spullen (9 zonnenbrillen, duikhorloge sjaak, zwembroek Rob, handoeken)

Verder bestond onze vakantie eigenlijk alleen maar uit hoogtepunten en geweldige ervaringen!
met zeker af en toe wat vervelende momenten als we weer eens een lange reis in een afgedankt busje zaten of we in een van de smerig harde hotel bedden sliepen.

Qua natuur en beleving vonden wij Laos veruit het mooiste Land!
Qua mensen en het ongerepte toch echt Myanmar.
Thailand ligt vooral erg voor op de rest van de landen die we bezocht hebben en is zeker een geweldig vakantieland waar we makkelijk hebben kunnen reizen en van het heerlijke eten hebben kunnen genieten.
Cambodja hebben we helaas niet lang genoeg mee kunnen maken om het land goed te kunnen proeven maar is ook zeker nog een bezoek waard!

De mooiste ervaring is als we moeten kiezen waarschijnlijk onze jungle expedition in Laos! Waar we conditioneel tot het uiterste zijn gegaan door de steilen en vaak ondoordringbare jungle paden, en onze laatste trekkings dag afsloten met het varen op onze eigen gemaakt bamboe rafts door een ongerept stuk jungle!

Onze slechtse ervaring is van Sjaak dat hij aan de Diarree is geweest en van Rob een te lang durende overvolle busrit in een gare bus die om de 5 minuten stopte , bij elke gelegenheid meende dat hij moest toeteren, 12 keer gemaakt moest worden en 16 uur lang duurde.

We vonden het ook erg leuk onze reis log bij te houden ik denk dat ik dan ook voor Ilja praat die toch ook een goede bijdragen heeft geleverd aan de verhalen.

Het bijhouden van de reislogger was niet alleen om jullie op de hoogte te houden maar zeker ook om onze eigen ervaringen op te kunnen schrijven en deze later niet te vergeten.
We maken immers zoveel dingen mee!

Ook moeten we onze reis maat Ilja nogmaals bedanken voor de geweldige tijd die wij met hem samen mee hebben Gemaakt! Wat een top Gozer!

Sjaak en ik hebben ons prima kunnen vermaken en kunnen ht altijd wel ged samen vinden. Deze 3 maanden zullen ons dan ook heel ons leven bij blijven!

En tuurlijk zijn er genoeg moeilijke momenten geweest dat ik Peter erg heb gemist, vaak was dat wanneer ik alleen muziek aan het luisteren was in weer een lange bus trip, Of gewoon zomaar als je met een mede reiziger over je situatie praat.
Vaak was het ook fijn dit met mede reizigers te delen waardoor ik vaak ook veel lof en begrip terug kreeg over het dan toch maken van deze reis.

Ik weet ook zeker dat Peter ergens heel blij is geweest dat we toch zijn gegaan. Hij had immers niet veel anders Gewild! Heb hem deze reis ook altijd bijgedragen in de vorm van het bidprentje in mijn tas en de ring die we als geschenk gekregen hebben.

Er kwam bij mij een twijfel naar boven als het gaat om Mariaelena, Franca, Bas en Trudy zo snel naar het overlijde alleen te laten. Zoals jullie weten heb ik toch de beslissen gemaakt om te Gaan!
Uiteraard in goed overleg met Mariaelena, Franca, Bas en Trudy.

Ik heb er zeker ook geen spijt van al was het troosten en verdriet delen en dingen regelen via een Skype verbinding af en toe wel lastig en wil je graag iemand toch te troosten op een persoonlijke manier dan met een computer beeld.

Ook mariaelena heb ik erg gemist en zal ook dolgelukkig zijn als ik haar weer in mijn arme kan sluiten. Het vertrekken voor 3 maanden in een uiterste verliefdheidsfase was dan ook niet echt zo'n goed idee. Maar zoiets plan je niet van te Voren! En gelukkig zijn er de mogelijkheden om regelmatig contact te houden via Skype what's appjes en Facebook.

Onze tassen zijn gepakt hebben en hebben nog tijd voor een laatste drankje in een barretje voordat we afscheid nemen van ht machtige Bangkok.

Of de barman het heeft geweten of niet, proosten we op ons laatste biertje en word het nummer van "the Scorpions - Still loving you" (Het nummer van Peter) ingestart. Ik ben niet bijgelovig maar denk echt dat Peter van boven uit ergens wilde laten weten dat hij toch bij ons was!

We zijn klaar voor onze vliegreis terug naar ons koude kikkerlandje.

Iedereen bedankt voor de velen reacties en het bij houden van onze reis.

Wat zullen we weer blij zijn iedereen te zien!
En wat zullen we het reizen gaan missen!
Tot de volgende Reis!

Sjaak en Rob

1. Ad en Netty:
    25 maart 2015
    Heel fijn te horen en te zien dat jullie zoooo genoten hebben van deze vakantie en voor straks een goede reis terug !!
  2. Karoline:
    25 maart 2015
    Hallo Rob en Sjaak en ook Ilja natuurlijk.
    Ik heb erg genoten de verhalen van jullie mooie reis, ik ben niet zo'n avonturier en heb een beetje het idee gehad dat ik erbij was.
    Mooi ook om te lezen Rob, dat Peter altijd bij je is geweest en dat het bewijs daarvan bij je laatste biertje van je vakantie geleverd is.
    Maria Elena is thuis in Haaren en kan niet wachten om je weer in haar armen te sluiten, nog 1 nachtje slapen.

Ik wens jullie een hele goede terugreis en tot morgen.
  3. Ad van Laarhoven:
    Dag mannen,
    Bedankt voor jullie mooie reisverslag. Dit soort belevenissen zijn een bijzondere ervaring en blijven je hele leven in je geheugen.
    Welkom terug en geniet nog lang na. Veel sterkte met de cultuur shock bij terugkomst.
  4. Jeroen en Marco:
    25 maart 2015
    We hebben meegenoten rob! De 2 toplanden, helemaal mee eens! Blijf doorgenieten en keep in touch! See you in spain?? Hasta luego!!
  5. Marc van Hirtum:
    26 maart 2015
    Wat een geweldig mooie afsluitende tekst. Ik heb niet vaak gereageerd op jullie verhalen maar heb wel alles intensief gevolgd. Het moet voor jullie een onvergetelijke ervaring geweest zijn. Met alle uitdagingen, emoties en belevenissen. Ik heb van jullie genoten. En ben jaloers. .... tot in NL....
  6. Marij:
    Lieve Sjaak en Rob,
    Allereerst wens ik jullie een veilige thuisreis!!
    Wat een mooie blog heb he weer geschreven Rob en goed te kezen dat je je eigen verdriet en gemis hebt kunnen delen met je reisgenoten! Ik weet zeker dat Peter ergens heeft zitten stralen van trots!!
    Iedereen zal blij zijn als jullie weer heelhuids en waarschijnlijk " hondsmoe" weer in Haaren zijn!
    Welkom thuis
  7. Floris:
    26 maart 2015
    Kerels, super bedankt voor de mooie verslagen en toffe filmpjes!
    Hierdoor leek de afstand wat minder ver en kon ik ook meegenieten van jullie bijzondere belevingen. Ik ben blij dat Ilja al een paar weekjes terug is en zie jullie ook graag weer!
  8. Helmie:
    26 maart 2015
    We hebben genoten van jullie reisverhalen.Een hèe`l goede terugreis.En tot gauw. xxxxx. Zal een heerlijke hollandse appeltaart voor jullie bakken.
  9. Ingrid:
    26 maart 2015
    lieve jongens,wat een mooie reisverhalen hebben jullie gemaakt.en inderdaad onze peter zou niet anders gewild hebben,zit met tranen in mijn ogen rob! mooi hoe jij dit alles beschrijft,toch zijn wij ook weer blij jullie hier in nederland te zien,nog een goede terugreis!
    liefs en dikke knuffel,ingrid
  10. Ilja:
    26 maart 2015
    Welkom thuis Rob en Sjaak!
    Het zal nog wel even duren voordat jullie weer gewend zijn aan het koude vluchtige leven met de nodige verplichtingen hier in NL, ik spreek dan uit ervaring. :-p
    Gelukkig kunnen jullie je vrienden en familie weer in de armen sluiten en dat maakt natuurlijk heel veel goed.

Ik zie jullie snel!
  11. Rogier vd Biggelaar:
    27 maart 2015
    Heel mooi beschreven deze afsluiting en ik heb echt mee kunnen genieten van jullie reis. Dankjulliewel hiervoor. Ook zeer veel respect voor de manier waarop je met het grote verlies omgaat. Ik hou in mijn gedachten dat je Pa van bovenaf met een glimlach heeft meegenoten van de avonturen van zijn zoon zwager en vriend. Tot snel !
  12. Janet en Wim:
    Jack, Rob en Ilja.
    Wij hebben zeer genoten van jullie reisverslag.
    Wij zijn jullie dankbaar, dat we jullie reis hebben mogen meebeleven.
    We hopen dat jullie een behouden thuisvaart hebben (gehad) en zeggen nogmaals: Dank je wel!
  13. Charlotte:
    27 maart 2015
    Wauw, wat een mooi verhaal, het bezorgt een lach en een traan, bijzonder dat jullie dit met ons delen. Bedankt voor de mooie verhalen, jullie hebben geweldige herinneringen om aan terug te denken. En geniet van de thuiskomst, want het is altijd ook weer erg fijn om thuis te komen na een reis.