jungle expedition

19 februari 2015 - Luang Namtha, Laos

We zijn aangekomen in Laos! Na een rit van 8 uur met bus, tuktuk, shutle bus, 2e tuktuk en minibus en het regelen van de benodigde visumdocumenten zijn we aangekomen in Luang nam tha. Voor 6 Euro kunnen we onze intrek nemen in een hotelletje en bijkomen van de lange rit. Al snel komen we in contact met andere mensen die ook een trekking door de jungle willen maken. We kunnen de volgende dag nog aansluiten bij een jungle expedition.
Die avond worden we voor het eerst sinds ons verblijf in Azië getrakteerd op een stortbui. Maar ons hoor je met 29 graden verder niet klagen... :)

Na een nachtje slapen en een heerlijke muesli met yoghurt en vers fruit vertrekken we met een groep van 10 in een tuktuk richting de jungle.
Na een uurtje rijden over zandpaden stappen we in een rubberbootje en steken de rivier over. We zitten meteen in de jungle. Via de bedding van een kabbelend beekje klimmen we dieper de jungle in. Onze lompe bergschoenen komen nu erg goed van pas. Tegen de middag krijgen we een lekkere lunch van sticky rist, opgerold in bananenbladeren. Al kappend banen we ons een weg door de jungle. Via steile hellingen komen we aan op de plek waar we ons bivak voor de eerste nacht gaan op slaan. Van bamboe wordt letterlijk alles gemaakt, fluitketels, borden en bekers. Een oude rijstzak, opgespannen tussen twee bamboestokken vormt onze veldbedje. Het is mooi om te zien hoe dicht ze hier nog bij de natuur leven en hoe creatief de mensen van niets iets weten te maken. Ook wij gaan aan de slag met het bouwen van bamboebanken rondom het kampvuur. Na een heerlijk maal sluiten we met een fles lokale whiskey van €1,50 de dag bij het kampvuur af.

Na een koude nacht beginnen we aan onze tweede dag. Ook vandaag is het weer flink aanpoten. We horen veel vogels, maar zien door de dichte bebossing niets. Onze gidsen geven uitleg over de planten, dieren en gebruiken en er wordt zelfs een val van bamboe opgebouwd. Smiddags nog even met zijn allen genoten van heerlijke nederlandse drop die Ilja al een maand in zijn backpack had bewaard. Aan het einde van de dag komen we aan bij onze slaapplaats. De twee blonde Deense meiden vallen in het oog bij de lokale vissers, zeker als ze samen het toilet induiken om zich om te kleden voor het zwemmen zorgt dit wel voor komische tafferelen. Met een paar man klimmen we nog naar de top om te genieten van een welverdiend uitzicht. Na het eten pakken we onze amarreto er bij en samen met een nieuwe fles whiskey brengen we meerdere toosts uit op alweer een geslaagde dag.

De derde dag starten we met vers gevangen en gebakken kikkers. Na een korte wandeling bereiken we al snel de oever waar we bamboevlotten gaan bouwen. In totaal hebben we zo'n 50 bamboestokken van wel 8 a 10 meter lang nodig. (Ze groeien binnen 1 jaar weer terug) Na het nodige kapwerk gaan onze gidsen aan de slag met de ruwbouw van de vlotten. Met de groep gaan we aan de slag met het maken van bagageplateau s die ervoor moeten zorgen dat onze bagage droog blijft. Als alle 4 de vlotten klaar zijn wordt er naar gewicht een verdeling gemaakt. Gewapend met een bamboe stok staan we op onze vlotten en duwen ons de stroom af. Al snel komen de eerste stroomversnellingen en whitewaters in zicht. Echt super vet om daar met een bamboe vlot doorheen te manoeuvreren. We genieten alle drie met volle teugen! Een aantal keren knallen we met volle vaart op een steen, of wordt ons vlot danig op proef gesteld tussen de diverse rotsen. Met enig tussentijds reparatiewerk, blijft onze vloot drijfwaardig. Na een mooie tocht door de jungle komen we na 5 uur met wat schaafwonden aan in een klein dorpje. Met de Tuktuk gaan we terug naar Luang nam Tha. Savonds nog met de hele groep een afscheids/verjaardagsdinee van een van de deelnemers.
Voor ons was het weer een bijzondere ervaring! De video en foto's van deze trip staan al online.

1. Josje:
    Vet gaaf mannen!
  2. Trudy:
    19 februari 2015
    Joh wat een prachtige tocht weer.Prachtige fotookes .Dat jullie ervan genieten is helemaal duidelijk .Supervet .Bedankt dat wij ook mee kunnen genieten.Fijne tocht verder.LiefsXXX.
  3. Wim v V:
    19 februari 2015
    Super dat wij ook mee kunnen genieten! En Rob, Romé woont in Ilay niet ver van de hoofdstad Vientiane aan de weg naar China, ze hebben niet echt een adres daar. Geniet verder boy's
  4. Jesper:
    19 februari 2015
    Geweldig avontuur heren!! Erg leuk om te lezen, kan me voorstellen dat dit super moet zijn!

Geniet ervan!!
  5. Marij:
    19 februari 2015
    Nou dat was weer avontuurlijk genoeg denk als jullie weer thuis zijn voorlopig even geen rijst willen ??
    Maar gebakken kikkers op je nuchtere maag is mij toch iets te veel van het goede!!!
    Jongens geniet ze verder en nog veel plezier!!!

P.s. Sjaak en Rob weet niet of jullie het al hebben gehoord, maar Joep ( van tante Til) is overleden!! Helmie en ik gaan morgen( vrijdag naar de crematie!!
    Liefs en groeten , Marij xxx
  6. Jeroen en Marco:
    19 februari 2015
    Geweldig land he, Laos! Geniet! Ook van t lieve volk!!
  7. Janet en Wim:
    22 februari 2015
    Jac, Rob en Ilja
    Weer prachtig dat we kunnen meegenieten van jullie ruige tocht door de binnenlanden van Laos. Supermooie jungle ze en professioneel hoe jullie vlotten maakten. Bij het eten zou ik een keertje hebben overgeslagen! Dank je wel voor de video, foto's en de verhalen.