3 dagen hsi paw

3 februari 2015 - Hsipaw, Myanmar

Met trein aangekomen in hsi paw een leuk guesthouse gevonden.
Helaas volgeboekt, maar gewoon zeggen dat we gereserveerd hebben dan is er altijd plek en slapen eerste nacht dan ook lekker luxe. (Wat nou backpacken)

Smorgens staan we op met een lekker in buffetvorm ontbijtje, en staan om 8:30 klaar voor onze 3 dagen/2 nachten tracking,
we maken kennis met 2 erg leuke ook Nederlandse loopvrienden (Bianca en lennard) en onze gids (minda) en zien na de eerste kilometer het landschap al snel veranderen in bergen en erg mooie landschappen.

We lopen die dag een uurtje of 6 en belanden uiteindelijk in een geweldig schilderachtig dorpje waar de tijd lijkt stil te hebben gestaan.
We slapen die avond gezamenlijk in een voor ons ingericht slaapkamer op palen bij een heel gastvrij gezin dat er alles aan doet om het ons naar de zin te maken.

die dag voetballen we nog wat bij de lokale school en maken contact met de kinderen van school. (Stuk voor stuk allemaal schatjes)
savonds eten we heerlijk lokaal eten zoals: bananen bloem, pompoenen bladeren en nog meer dingen die we nog nooit eerder hebben gegeten.

Bovenaan de berg wachten we tot de zon ondergaat en drinken daarna een (of meer) glaasjes zelf gemaakte rijst wijn,
En luisteren naar de gids die een gitaar heeft geleend voor bij het kampvuur.
Het word niet te laat wetend dat we weer fit moeten zijn de volgende dag.

We staan op en genieten nog even van de gastvrijheid en het heerlijke Birmees ontbijtje , bedanken de familie en vervolgen onze trip door de bergen bossen en theeplantages.
De vergezichten zijn schitterend en genieten daar dan ook van, met af en toe een wat meer diepgaande gesprekken met onze vrienden.

Aan het eind van de middag, na een heerlijke tocht, komen we aan in een ander dorpje waar we slapen bij een gezin met 5 kinderen,
de man is 30 en de vrouw 28 en zorgen samen voor opa en oma die ook in het huis wonen.
duidelijk een van de beter bedeelde families In het dorp, ze hebben 5 paarden en 2 buffels, en dat was ook te zien aan het huis dat best groot is en de zolder is ingericht als slaapzaal waar we wel met 50 personen konden slapen.

Achter het huis kunnen we gebruik maken van een lekker douche,
In de vorm van een emmer koud water over je hoofd.
krijgen savonds weer heerlijk Birmees te eten, drinken onze rijst wijn voor de bloedsomloop, en kruipen na wat kampvuur verhalen onder 3 dikke dekens, bedanken boeddha en slapen als een roosje.

Smorgens wekt oma ons met het hardop eren van boeddha die ook op onze zolder blijkt te slapen ;)
Nog even wat eten I de vorm van een koud Birmees ontbijtje en krijgen een gratis yoga les van Bianca (is in opleiding voor yoga lerares) en beginnen vol met mooie verwachtingen aan onze laatste dag.

onderweg is het landschap steeds droger aan het worden en dalen steeds verder en verder en maken ons blij met de gedachten dat we vanmiddag lekker in de hotspring kunnen zwemmen.

Na het net wat te pittige noodlesoepje worden we met de tuk tuk naar de hotspring gebracht en balen er van als we zien dat de hotspring bestaat uit eengemetselde bak waar de locals hun eigen in wassen en er een soort van olie in lijkt te drijven.
Ilja en Bianca wagen het erop en springen er toch in.

Al met al toch weer een geweldige tocht gelopen en zijn blij dat we onze wandel vrienden Bianca en lennard hebben ontmoet.

We slapen nog een nachtje in hsi paw en laten het lot bepalen of we de volgende dag vliegen naar tatchileik of met de bus rijden naar mandalay
Als blijkt dat er nog maar één plek over is in het vliegtuig,
is de beslissing dan ook snel genomen en nemen de schommelbus van 7,5 uur naar Mandalay.

1. Joost:
    3 februari 2015
    Klinkt weer mooi avontuurlijk en zo gastvrij als die mensen zijn he! Moesten wij eens wat van hebben!
  2. Bert Verheijden:
    3 februari 2015
    Mannen wat een geweldige reis en prachtige foto's! Erg inspirerend! Volgens mij zijn 3 maanden echt tekort! Geniet ervan, groetjes, Bert
  3. Charlotte:
    4 februari 2015
    Wat een mooie verhalen schrijven jullie en leuke foto's en filmpjes. Het klinkt allemaal echt geweldig en avontuurlijk! Moest net nog aan jullie denken toen op 3 op reis aan het kijken was, Patrick Lodiers was in Myanmar, bij het Inlemeer, waar jullie volgens mij ook zijn geweest. Heel veel plezier nog met reizen! Groetjes Charlotte
  4. Bianca:
    11 februari 2015
    Mannen!!!!! Hoe gaat het met jullie? Had met niemand liever groene bladeren van die ene grote boom willen eten, bellen uit gekke blaadjes willen blazen, naar verhalen over waterskiënde Chinezen willen luisteren ,-) en wakker willen worden van oma's Bami taaltje.
    Hoop dat minda net zo genoten heeft als wij :-)!! Lennard en ik zijn inmiddels weer thuis.. Maar nog wel aan het landen. Myanmar heeft diepe indruk gemaakt (Bagan was prachtig-tig!). Lees met veel plezier jullie verdere avonturen en zal wat mooie foto's sturen als bewijs dat we bovenstaand verhaal allemaal echt beleefd hebben. Een mooie en inspirerende reis verder toegewenst! Liefs, Bianca & Lennard