Phnom penh

14 maart 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Veilig aangekomen maar flink gebroken komen we na een bus rit van 14 uur aan in de hoofdstad van cambodia "phnom penh"
de tuk tuk chaufeurs staan ons al op te wachten maar wij hebben een guesthouse op het oog dat niet ver van het busstation is en gooien de backpacks op de rug en zetten het op een lopen.
In de bus hebben we 2 utrechtse broers ontmoet die samen met ons opzoek gaan naar een slaapplek.
As we aankomen blijkt het guesthouse wat we in gedachten hadden vol te zitten en zoeken we door tot we bij een verborgen guesthouse aankomen boven een winkeltje. Ziet er keurig uit maar als we horen dat de kamer 25 dollar kost. Schrikken we een beetje en al gauw komt de beste man op het idee om 2 kamers te verhuren voor 25 dollar. Dus twijfelen niet lang.
Gelijk gaan we op zoek naar fatsoenlijk eten en wisselen wat reisverhalen uit en maken een plan voor de volgende dag met onze utrechtse reis maten en drinken nog een biertje of 2 als we rond een uur of half 3 het licht van onze kamer uit doen.

vandaag staat er een culturele en indrukwekkende dag voor de boeg.
We bezoeken vandaag het massagraf "Choeung Ek" ook wel "the killing fields"genoemd en het museum "Tuol Sleng"

The Killing Fields is een van de plekken in Cambodja, waar gezamenlijk meer dan 3 miljoen mensen werden vermoord en begraven in massagraven door de communistische Rode Khmer-regime van 1975 tot 1979 en nu dient als een van de belangrijkste en grootste gedenkplaats van cambodia.

Het Tuol Sleng is een museum van genocide en bestaat uit verschillende gebouwen van een voormalige middelbare school, die werd gebruikt als de beruchte Beveiligde Gevangenis 21 (S-21) door de Khmer Rouge regime. Tuol Sleng betekent "Heuvel van de Giftige Bomen" of "Strychnine Hill". Tuol Sleng was slechts één van ten minste 150 executie centra in het land, waar 20.000 gevangenen zijn gemarteld en vermoord.

totaal worden er tussen 1975 en 1979 meer dan 3 miljoen mannen vrouwen en kinderen in Cambodja vermoord wat neerkomt op 25% van de totalen bevolking van Cambodja.

De wandeling door the killing fields lopen we met een hoofdtelefoon op en krijgen bij elke stap uitleg wat er daar precies is gebeurt.
De verhalen die we horen zijn hartverscheurend, intens verdietig en erg heftig!
We moeten regelmatig slikken en ik moet zelfs een traantje wegpinken bij het horen van het verhaal Hoe ze de kinderen vermoorde door hun aan de voeten op te tillen en met hun hoofden tegen een boom te zwaaien om vervolgens de doden lichamen dan in een massagraf te Gooien!
Erg heftig dat dit iead heeft kunnen doen en dat nog niet eens zo lang geleden!
Ook confronterend zijn de ruim 8000 schedels en vele botten die zijn opgestapeld in een speciaal gebouwt monument.

Na onze wandeling kijken we nog een video en moeten we alle 4 even bijkomen van wat we daar hebben gezien en gehoord.

als we even later de tuk tuk weer inspringen brengt onze chauffeur ons richting het museum en verteld ons onderweg dat hij ook door het Khmer regime 21 familieleden is verloren.
erg heftig ook weer om te horen.

bij het museum worden we nogmaals met de neus op de feiten gedrukt door de verschrikkelijke martelkamers en de foto's van de slachtoffers die voor en na het martelen zijn gefotografeerd en worden tentoongesteld.

Deze dag gaat in de boeken als erg heftig, maar ook leerzaam en Indrukwekkend!
Wat hier gebeurt is mag never nooit meer gebeuren al weten we dat vandaag de dag er nog steeds zieken mensen rondlopen die in staat zijn deze dingen te Doen! En dit zeker ook nog wel ergens gaat gebeuren op de wereld.

Mensen, geloof me in het rijke Nederland hebben we het zo slecht nog niet. We mogen blij zijn met onze vrijheid en dat we zoals ons zo bevoorrecht zijn om te kunnen reizen en te gaan en staan waar we willen, allemaal een mening mogen hebben en lekker mogen klagen over de regering en over van alles en nog Wat!

We vertrekken morgen zuidwaarts richting het kustplaatsje sihanoukville waar we inze indrukken van vandaag kunnen verwerken en waar we opzoek gaan naar een duik shop om een aantal dagen te gaan duiken aan een van de subtropische eilanden.

Voor wat meer informatie over "the killing fields" kun je kijken op

1. Bas:
    15 maart 2015
    Zekers heftig verhaal man en indrukwekkend wat een zieke wereld kan het toch zijn als je het zo leest succes met duiken luitjes veul plezier mar weer
  2. Bas:
  3. Marij:
    15 maart 2015
    Heftig allemaal jongens, je weet dat het gebeurt is maar als je met je heus op de feiten wordt gedrukt is dat wel iets wat je aan het denken zet! Goed van jullie dat jullie ook deze kant hebben bekeken!!! Hoop dat jullie er een beetje van bijgekomen zijn!
    Wens jullie veel duikplezier !! Lieve groeten Marij xxxx